
Dennis Dingelhoff (23) loopt stage bij BrinQer en is in de eindfase van zijn afstudeeronderzoek voor de opleiding International Business en Management. Met een frisse blik kijkt hij rond in het bedrijf, terwijl hij druk bezig is met een analyse van sterke en zwakke punten en het in kaart brengen van uitdagingen en kansen. Ook heeft hij zijn bijdrage geleverd aan een klanttevredenheidonderzoek dat BrinQer binnenkort uitstuurt naar meer dan driehonderd klanten. We vroegen Dennis naar zijn eerste bevindingen.
Van fysieke naar mentale klachten
Door mijn stage bij BrinQer heb ik de arbodienstverlening beter leren kennen en besef ik hoe belangrijk het is dat iedereen kwaliteit, veiligheid en gezondheid ervaart op het werk. Personeel is een kapitaal waar je als bedrijf duurzaam mee om moet gaan. Zag je voorheen vaak verzuim door fysieke problemen; slijtage en ouderdom na jaren zware arbeid, tegenwoordig hebben veel werknemers mentale klachten. Denk bijvoorbeeld aan spanning, stress, burn-out en depressie. De helft van dit verzuim komt door werk.
Invloed van online-informatie
Bij jong en oud legt werk een grote druk op mensen; ze hebben hoge verwachtingen van zichzelf. Volgens mij speelt de overvloed aan online-informatie hierbij een grote rol; mensen zijn zich bewust dat ze een bepaald ideaal niet kunnen bereiken en houden buiten werk te weinig tijd over om een sterkere grip te krijgen op hun leven.
Van brandjes blussen naar preventie
Bedrijven merken ook dat ze andere stappen moeten zetten. Het naleven van de Arbowet en het controleren van verzuimpercentages voldoen niet meer. Dit houdt je personeel niet gezond en vitaal. Organisaties worden gedwongen verder te denken over innovatie en verandering. In plaats van het blussen van brandjes moet een slag worden gemaakt naar preventie. Wil je je personeel fit en vitaal houden dan moet je denken in termen van duurzame inzetbaarheid. Hierbij is het belangrijk dat ambities van het personeel in balans zijn met de bedrijfsambities.
MKB denkt vaak nog korte termijn
Grotere bedrijven zien dit belang al in. MKB’ers relatief minder, zij zijn vaak nog gefocust op praktische kortetermijnoplossingen en gaan er vaak vanuit dat ze met hetzelfde personeelsbeleid door kunnen. Terwijl innovaties op HR-gebied juist vruchten afwerpen op lange termijn.
BrinQer volop aan het innoveren
BrinQer is volop bezig om innovatie tot speerpunt te maken en wil graag weten waar ze huidige- en potentiele klanten kunnen ondersteunen op dit gebied. Tegelijkertijd willen ze de markt bewust maken dat ze bezig zijn met innovaties en de noodzaak hiervan. Vandaar het klanttevredenheidonderzoek. Met de resultaten wil ik een strategie schrijven waarmee BrinQer wordt geholpen om de meest passende richting te kiezen en de juiste stappen te zetten.
Trends en ontwikkelingen
Wist je dat sommige landen al heel ver zijn in hun innovaties? In Finland hebben ze bijvoorbeeld een vierdaagse werkweek van zes uur per dag. Mensen willen minder met werk bezig zijn, zodat ze buiten werktijd ook aan zichzelf kunnen werken. Persoonlijke ontwikkeling is van groter belang geworden. Een andere ontwikkeling, waar bedrijven momenteel al middenin zitten, is de automatisering en informatisering van werk, met name op het gebied van administratie en analyse van data. Door technologische ontwikkelingen verandert de manier van werken heel snel. Toch blijft veel werk nog steeds mensenwerk en gaan we zien dat persoonlijk advies steeds belangrijker wordt.