chatsimple

Ad Alliance vertelt: ‘BrinQer ontzorgt maximaal’

Het grote mediasales huis van RTL, Ad Alliance, werkt al jaren samen met BrinQer. “We hebben een lange historie”, vertelt Jolanda Visser, HR Manager bij Ad Alliance. “Het meeste contact hebben we met onze casemanager. Zij verzorgt trainingen voor onze managers en houdt vinger aan de pols bij zieke medewerkers of wanneer medewerkers ziek dreigen te worden.”

Casemanager Eva

“Eva van der Veer is onze casemanager en arbeidsdeskundige vanuit BrinQer. Eva is continu met onze managers aan het zoeken naar de balans van onze medewerkers. Nieuwkomers krijgen bij hun onboarding standaard een training van haar. Zo zorgen we dat het kennisniveau van al onze managers gelijk is. Na de training kunnen onze managers haar rechtstreeks bellen voor hulp. Die persoonlijke benadering is heel fijn. Ze coacht onze managers en geeft advies, zonder daarbij op de stoel van de manager te gaan zitten.”

Bezoek bedrijfsarts vaak niet nodig

“BrinQer laat ons inzien dat het belangrijk is om de lijnen kort te houden met onze (zieke) medewerkers. Persoonlijk contact blijven houden. Soms kan een kop koffie of een lunch met de zieke medewerker (en zijn/haar collega’s) al enorm helpen in het terugkeerproces. De medewerker voelt zich gehoord en gesteund. Medewerkers herstellen sneller als de relatie met de leidinggevende goed is. Niet vanuit hiërarchie of oordeel met elkaar praten, maar erkennen dat er een ziekte is en daarover samen in gesprek gaan. Als je elkaar daarin kunt vinden, kunnen er hele mooie dingen ontstaan. Een bezoek aan de bedrijfsarts is dan uiteindelijk vaak niet nodig.”

               ‘De focus van BrinQer ligt op preventie’

Praktische handvatten

“Tijdens de trainingen legt Eva uit welke stappen onze managers het beste kunnen nemen om hun (zieke) medewerkers te begeleiden. Daarin komen hele praktische tips aan bod: alert zijn op productiviteit, bereikbaar zijn voor medewerkers, regie houden, aandacht hebben, de mogelijkheden kennen (wat doet de bedrijfsarts, welke verlofvormen zijn er). De focus ligt op preventie; voorkomen dat medewerkers langdurig ziek worden in plaats van een ziekteproces begeleiden.”

Het gaat om gelijkwaardigheid

“Een mooi voorbeeld: we hadden een manager die zijn zieke medewerker eigenlijk al had ‘afgeschreven’. Totdat hij de training van BrinQer volgde. Hij vond het fantastisch en zag opeens oplossingen. En guess what: de manager en zijn medewerker zijn weer on speaking terms en dat heeft inmiddels tot herstel geleid. Het gaat om gelijkwaardigheid: erken dat er een probleem is en probeer samen de samenwerking tot herstel aan te gaan. BrinQer maakt daarin echt het verschil.”

               ‘BrinQer denkt in mogelijkheden’

Maximaal ontzorgen

“Wanneer een medewerker een jaar ziek is, neemt Eva contact met de manager op: ‘Let op, het is belangrijk om de eerstejaarsevaluatie op te stellen.’ Ze legt uit waarom het verplicht is en wat erin moet staan. Ze levert zelfs een template aan. In haar mailtjes sluit ze vaak af met: ‘Kun je hiermee verder? Of wil je dat ik een voorzet maak? Of even met je mee lees?’ Superfijn. BrinQer ontzorgt ons maximaal!”