Collega aan het woord: “De visie van BrinQer op inzetbaarheid sluit precies aan op mijn passie voor de mens en werkgeluk”
In onze blogserie Collega aan het Woord, stellen we de teamleden van BrinQer aan je voor. In de vorige aflevering hebben we kennisgemaakt met onze medisch secretaresse Miranda Geertsema. Ze heeft het stokje overgedragen aan casemanager Dianne van der Veen.
Dianne is getrouwd en woont met haar man in Hardenberg, die een eigen tuincentrum en kwekerij heeft. “De wereld van planten en kassen is een totaal andere wereld dan waar ik in werk. Ik vind het heel fijn om naast mijn eigen werk af en toe de kassen in te gaan en mijn gedachten hier los te laten. De geur van de kassen en de planten vind ik heerlijk! Daarnaast vinden wij het samen erg leuk om onszelf in onze spaarzame vrije tijd, uit te dagen met lange fiets- en wandelroutes. Zo hebben we bijvoorbeeld een mountainbike tocht van 100 km samen afgelegd. En we willen ons zelf blijven uitdagen, dus de volgende fietstocht wordt zéker langer dan 100 km!”
‘Tijdens mijn opleiding kwam ik met BrinQer in contact’
Een jaar geleden kwam Dianne het team Casemanagement bij BrinQer aanvullen. “Ik volgde de opleiding CROV (Casemanager Regie Op Verzuim) bij IVA opleidingen. Bij BrinQer mochten we namens IVA opleidingen een presentatie bijwonen over de functie van casemanager, de invulling van deze rol bij BrinQer en over de organisatie breed. De sfeer bij BrinQer voelde meteen goed, de inhoud van de presentatie sprak me enorm aan en na een paar medewerkers van BrinQer te hebben gesproken ging ik vol enthousiasme weer naar huis.”
Na jarenlang in de zorg te hebben gewerkt en zich in verschillende rollen verder te hebben ontwikkeld, besloot Dianne zich in te schrijven voor de CROV opleiding vanuit haar interesse in de inzetbaarheid en het werkplezier van medewerkers. “Ik heb enkele jaren als tandartsassistent gewerkt en in de ouderenzorg. Ik ben zelf als verzorgende begonnen en heb me daarna verder ontwikkeld door ervaring en opleidingen. Zo heb ik door kunnen groeien in diverse leidinggevende rollen en ook heb ik als medewerker kwaliteit gewerkt. Zoals ik mijzelf ook privé uitdaag met mijn wandel- en fietsroutes, zo heb ik mezelf in mijn werk ook constant uitgedaagd om mij breder te ontwikkelen en mijn passies te ontdekken.”
‘Ik nam de tijd om te ervaren of het goede gevoel aanhield’
Na de presentatie en kennismaking bij BrinQer nam Dianne bewust de tijd om het gevoel en haar gedachten te laten bezinken. “Ik wilde niet over één nacht ijs gaan op basis van een gevoel. De visie van BrinQer op inzetbaarheid van medewerkers sloot perfect aan op mijn passie en interesse op het gebied van de mens, werkplezier en inzetbaarheid. Door mijzelf af te vragen waarom het zo goed voelde en of dit gevoel ook blijvend was, kon ik een weloverwogen besluit nemen. Ik heb dus ook pas een half jaar later een sollicitatiegesprek bij BrinQer gehad en zelfs na dat eerste fijne gesprek weer de tijd genomen om te beoordelen of BrinQer en ik bij elkaar passen. Voor mij is het heel belangrijk dat niet alleen een organisatie bij mij past maar ook of mijn interesses en mijn passie een meerwaarde voor een organisatie hebben.”
‘Bij BrinQer kan ik de rol innemen die écht bij mij past’
“Door mijn brede opgedane werkervaring in verschillende rollen, kan ik mij heel goed inleven in de mensen waar ik als casemanager mee te maken heb. In de eerste periode heeft de focus veel gelegen op het leren kennen van de klanten en verschillende processen. Nu kan ik steeds meer mijn eigen invulling geven aan de adviserende rol bij klanten waarbij ik mijn eigen overtuiging op het gebied van inzetbaarheid steeds meer in de praktijk kan brengen. Het geeft mij veel voldoening om mijn klanten te ondersteunen bij het vergroten van échte aandacht voor medewerkers en ze te helpen bij de verhoging van de inzetbaarheid. Als casemanager ben je wel procesbewaker maar je fungeert ook als inhoudelijke sparringpartner. Je mag op verschillende vlakken meedenken en een bijdrage leveren. Ik verdiep me altijd in mijn klanten en sta voor een interactieve samenwerking. Zo kom ik op locatie bij een aantal van onze klanten en sta écht in contact met ze. Niet alleen met leidinggevenden en HR, maar soms ook met de medewerkers. Deze persoonlijke kant, dus de contacten en met elkaar in verbinding staan, dát maakt mijn werk bij BrinQer zo leuk!”
‘Ik ben voor mijn klanten een verlengstuk van hun organisatie’
“Bij BrinQer krijg ik veel regelvrijheid en de ruimte om mijn rol te vervullen zoals deze het best uitgevoerd kan worden. Ik heb bijvoorbeeld ook met klanten en bedrijfsartsen te maken die buiten kantoortijden het best bereikbaar zijn voor bepaalde zaken. En dan is het fijn dat ik mijn werkuren flexibel in kan richten. Ik ervaar een groot gevoel van vertrouwen en dat voelt veilig. En de cultuur is ontzettend bijzonder: we krijgen veel vrijheid en flexibiliteit maar daarnaast voelen we ons ook allemaal verbonden met elkaar. We zijn een eenheid. En dat geldt voor alle afdelingen en professionals: iedereen maakt tijd voor elkaar om te helpen en te sparren. Zo kan ik bij een collega van re-integratie, academie of de binnendienst ook van gedachten wisselen als ik eens een frisse blik nodig heb. Met de collega’s van de afdeling planning werk ik veel samen. En dan bedoel ik ook samen: ze denken écht mee om altijd de beste oplossing voor werkgevers en werknemers te kunnen bieden. Als eenheid samenwerken voor onze klanten, ik denk dat dát wel de grote kracht van BrinQer is.”