chatsimple

PSA – PsychoSociale Auditbelasting?

15 sep 2020

Bij veel organisaties een jaarlijks terugkerend fenomeen: spanning rondom de jaarlijkse audit.

Bij een hercertificering voor de komende drie jaar is zo’n audit op sommige punten zelfs nog wat extra zwaar. Wij waren 3 en 4 september weer aan de beurt. En daarmee hadden we weer een prachtig momentum om een indruk te krijgen van de kwaliteiten van gecertificeerde arbodienst BrinQer. En natuurlijk in welke mate we klaar zijn voor de toekomst.

Ge-audit worden heeft iets weg van examen afleggen: je weet dat je je huiswerk hebt gemaakt, dat je alle lessen hebt gevolgd en hebt gestudeerd. Maar op het moment suprême moet het wel even gebeuren. Gelukkig vielen alle puzzelstukjes op zijn plek!

Elk bedrijfsonderdeel komt aan bod; onze artsen, de spreekuurlocaties, sales, AVG en dataverwerking, de ingezette externe deskundigen zoals bijvoorbeeld veiligheidskundigen en arbeidshygiënisten.

Kloppen onze overeenkomsten, hebben we voldoende aandacht voor het klantbeheer en zorgen we dat onze klanten goed betrokken blijven en op de hoogte van ontwikkelingen in de markt.

We hebben de auditoren van DNV-GL uitgebreid kunnen vertellen over onze visie, onze positie in deze sterk veranderende markt. Dat we de omslag van Verzuimdenken naar Inzetbaarheidsbeleid ook in de praktijk kunnen waarmaken. De opleidingen die gevolgd zijn in de afgelopen jaren zijn daar op afgestemd, de ICT die geleverd wordt aan klanten betreft niet alleen meer verzuimsoftware maar ook een Inzetbaarheidsportaal. Al onze IT leveranciers zijn ISO27001 gecertificeerd en onze intern functioneel beheerder heeft zijn zaakjes goed op orde.

In ploegjes wordt met mijn collegae gesproken: over planning, over het casemanagement dat we bieden bij klanten, over de trajecten Spoor II en Inzetbaarheidscoaching. Volgens een strak programma – met natuurlijk goeie lunch (van mr. Green) voor de auditoren – werken we het programma af. Het kwaliteitsmanagementsysteem is een belangrijke leidraad en vraagt door het jaar heen de nodige bewaking en updates. De bewaking van deze structuur door onze operationeel directeur en kwaliteitsmanager zorgt voor een beheersbare omgeving.

In de loop van de eerste dag valt de spanning eigenlijk al weg, het zelfvertrouwen groeit, er is rust en eigenlijk is het ‘just another day at the office’. We glimlachen meer en meer, evalueren ontspannen bij het koffiezetapparaat, keurig op 1,5 meter, maar erg betrokken bij elkaar en de voortgang. De groeps-app staat vol klavertjes vier en gebalde vuistjes: dit moet goed gaan!

In de loop van vrijdag wordt het duidelijk: met een paar minor aandachtspunten gaan de auditoren ons voordragen voor hercertificering! De borrelnootjes komen op tafel, een wijntje en wat andere hapjes maken er en ouderwets leuke vrijdagmiddagborrel van! We kunnen weer voor drie jaar!

We zijn trots op alle mensen die een bijdrage hebben geleverd. Niet eens zozeer op deze twee dagen, maar meer in de 363 daarvoor: het continue aandacht hebben voor het belang om de richtlijnen te respecteren, verbeteringen door te voeren, het dagdagelijks werken aan een verdere professionalisering. We voldoen ook nu al aan een aantal eisen die aan een komende vernieuwing van het keurmerk gesteld gaan worden. Daar zijn we trots op, hartstikke trots.

PsychoSociale Auditbelasting? Niet bij ons.