chatsimple

Collega Karen aan het woord: “Bij BrinQer dóe je er echt toe”

17 mei 2022

Voor deze aflevering van ‘Collega aan het woord’ heeft Marije Veldpape, onze Arbeidsdeskundige en leidinggevende van de Re-integratiespecialisten, het stokje overgedragen aan casemanager Karen Bovenlander.

Karen woont in Arnhem met haar man en zoons en leidt een actief sociaal leven. “Ik ben een échte regelaar en ben eigenlijk altijd wel bezig. Zo zit ik in de ouderraad van de school van onze jongens en ik vind het leuk om in deze rol ook sportdagen, kamp en uitjes te mogen regelen. De jongens zitten op voetbal en mijn man heeft een drukke baan, dus ik regel regelmatig uitjes of weekendjes weg zodat we als gezin, maar ook met familie en vrienden samen leuke dingen ondernemen. Om fit en vitaal te blijven wandel ik regelmatig. Dat doe ik met vrienden of buren maar ook alleen, dan zet ik muziek of een luisterboek op.”

‘Ik miste het échte persoonlijke contact’

Na de opleiding HEAO MER (Management, Economie en Recht) kwam Karen te werken bij een advocatenkantoor en pakte naast haar baan een rechtenstudie op. “Om mijn juridische kennis in de praktijk te brengen, heb ik de overstap gemaakt naar een functie bij een grote verzekeraar. Daar heb ik bijna 12 jaar met heel veel plezier in de rechtsbijstand gewerkt en veel mensen mogen bijstaan in sociaal zekerheidsprocedures. Ik merkte alleen dat ik het échte persoonlijke contact miste en ben toen op zoek gegaan naar antwoorden op de vraag ‘wat wil ik?’”

‘De functie van casemanager sprak me meteen aan’

Op een verjaardag kwam Karen in gesprek met re-integratiespecialiste Heidi Scholte. “Door de klik raakten we dieper met elkaar in gesprek. Heidi stelde voor om eens met BrinQer in gesprek te gaan. Zij en haar collega’s konden mij misschien wel helpen aan nieuwe inzichten en antwoorden. In mijn hoofd gingen gedachten en vragen alle kanten op, ik wist nog niet concreet wat ik nou wilde. Na een gesprek met arbeidsdeskundige Eva van der Veer en een casemanager, viel een stukje van mijn puzzel al snel op zijn plek. De functie van casemanager sprak mij zo aan dat ik de CROV opleiding ben gaan volgen.”

‘Ik wist nu concreet wat ik wilde’

“Toen ik in 2020 hoorde dat BrinQer een functie had vergeven, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik contact opgenomen. Ik kwam op gesprek, maar dit keer gericht over de functie van casemanager. Want ik wist nu concreet dat ik in die functie verder wilde. En ik kreeg de kans! In oktober dat jaar kon ik aan de slag bij BrinQer en ik ben nog steeds erg blij dat ik de kans heb gekregen om me in dit werkveld verder te ontwikkelen. Van de overstap heb ik nog altijd geen spijt. Ik kwam meteen in een warm bad en ik voel me hier écht een onderdeel van het bedrijf. Bij een groot bedrijf komen je ideeën vaak niet echt verder de organisatie in. Bij BrinQer doet iedereen er toe, je hebt als persoon echt een stem in deze platte organisatie.”

‘Ik heb nog altijd geen spijt van deze overstap’

Karen beheert een diverse klantenportefeuille met kleine bedrijven met 1 werknemer en grote organisaties met zo’n 1.000 werknemers. “In mijn functie heb ik contact met allerlei mensen, op verschillende functies en niveaus. Ik ben een échte regelaar en als casemanager kan ik heel goed mijn ei daarin kwijt. Het ene moment ben ik op bezoek bij een HR manager op kantoor en het andere moment spreek ik een werknemer via beeld of telefoon. Voor het ene bedrijf vervul ik een rol in het HR beleid en de ander ontzorg ik volledig wanneer nét die enige werknemer zich heeft ziekgemeld en de werkgever niet weet wat hij moet doen. Deze afwisseling maakt mijn baan erg uitdagend en leuk, alle gesprekken die ik voer zijn anders. Daarnaast geef ik tegenwoordig ook trainingen bij onze klanten. Ik heb veel verantwoordelijkheden maar krijg ook veel regelvrijheid en diversiteit.”

‘Ik ben een echte regelaar en kan in deze functie mijn ei goed kwijt’

“Ondanks dat we locatie onafhankelijk werken, zijn we bij BrinQer nauw in contact met elkaar. Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis als ik niet dagelijks op kantoor ben, we zijn en blijven met elkaar verbonden. Op kantoor wordt altijd gezamenlijk geluncht en op vrijdag standaard geborreld. Ongeacht wie er die dag op kantoor is. Er is ruime gelegenheid voor persoonlijk contact, we kennen elkaar en de lijnen zijn kort. En een paar keer per jaar wordt er buiten het werk een leuk uitje georganiseerd. Zo gaan we ook samen naar het Drakenboot concert eind juni, ik heb er nu al weer zin in!”