Partner aan het woord: WVO Advocaten
WVO Advocaten: een innovatief advocatenkantoor met een praktische aanpak en een nuchtere kijk op de zaak. Helpt problemen op te lossen én te voorkomen, ook vaak buiten de rechtszaal om!
In onze serie Partner aan het woord stellen we onze samenwerkingspartners aan je voor. Pascal Willems is advocaat en eigenaar van WVO Advocaten en kwam in 2005 met BrinQer in contact. “Sindsdien zijn onze ondernemingen aan elkaar verbonden.”
WVO Advocaten bestaat sinds 2005 en is gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met arbeidsrecht, arbeidsongeschiktheid en verzuim. Vandaag de dag telt het kantoor zeven advocaten met allen hun specialisatie in het rechtsgebied Arbeidsrecht.
‘We hebben al 17 jaar een relatie met BrinQer’
WVO ondersteunt veel organisaties en professionals in de bedrijfsgezondheidszorg, zoals arbodiensten, bedrijfsartsen en arbeidsdeskundigen. “Al vrij snel na de oprichting kwamen wij op een netwerk bijeenkomst in gesprek met Arjan Donker, een van de eigenaren van BrinQer. Door een concreet vraagstuk waar BrinQer in die tijd ondersteuning bij nodig had, kwamen we met elkaar in contact. In 2007 namen wij personeel in dienst en hebben wij BrinQer als arbodienst in de arm genomen.”
Niet alleen de zakelijke overeenkomst verbindt de twee organisaties met elkaar: “We zijn allebei lokale ondernemers, voor mij is BrinQer echt DE arbodienst van regio Apeldoorn. Ik heb persoonlijk goed en prettig contact met alle drie de aandeelhouders. Daarnaast zijn wij actief in de Arbo-wereld, al sinds de start van ons kantoor werken we voor arbodiensten en bedrijfsartsen. En voor ons personeel is BrinQer onze partner op gebied van verzuim en preventie.”
‘Er wordt niet meer alleen curatief gehandeld, er is meer aandacht voor preventie’
Met een praktische aanpak zorgen de advocaten voor een resultaat op maat en bieden hulp en ondersteuning bij alles wat te maken heeft met zieke werknemers. Niet alleen in de bedrijfsgezondheidszorg, maar ook voor andere type klanten. Naast juridische hulp, organiseert WVO ook cursussen en geeft boeken uit.
Om conflicten zoveel mogelijk buiten verzuim op te kunnen lossen, heeft WVO het Kenniscentrum arbeidsconflicten opgericht. Daarnaast is Pascal Willems betrokken bij de STECR Werkwijzer arbeidsconflicten, waarin beschreven wordt hoe arbeidsconflicten voorkomen en opgelost kunnen worden. In de laatste update van april 2022 staat preventie centraal.
“Preventie van (ziekte)verzuim is altijd een ondergeschoven kindje geweest bij veel bedrijven. Vooral in het verleden werd vooral curatief op verzuim geacteerd en werden preventieve maatregelen in het personeelsbeleid meer als vrijblijvend gezien. Er was ook niet altijd even veel begrip voor preventie, want waarom iets doen als het niet nodig was en als het financieel minder of niet voelbaar was? De arbeidsmarkt is inmiddels verschoven en er is gelukkig steeds meer aandacht voor preventie. Er wordt tegenwoordig meer van werknemers gevraagd en het belang van langdurige en optimale inzetbaarheid is steeds vaker een onderdeel van het HR beleid geworden.”
’Zie een dienstverband als een reis die je samen maakt’
In Pascal zijn optiek moet een arbeidsovereenkomst tussen werknemer en werkgever gezien worden als een gezamenlijke reis. “Hoe langer medewerkers in hun loopbaan zitten, hoe meer beperkingen er kunnen komen in het functioneren. Pas hier je (personeels)beleid op aan en richt je op het behoud van je medewerkers. Er is zoveel meer te halen bij medewerkers gedurende hun loopbaan en het is jammer dat er gedurende een dienstverband en richting de ‘afbouw’fase van een loopbaan weinig aandacht meer voor medewerkers lijkt te zijn. Wanneer je een goede en gelijkwaardige relatie onderhoudt, is het makkelijker en veiliger voor een medewerker om in gesprek met je te blijven. Welke life events maken ze nu mee? Hebben deze invloed op hun functioneren en wat kan je als werkgever aan hulp bieden? Zijn er lichamelijke beperkingen die het functioneren in de functie in de weg staan? Door in gesprek te gaan en te blijven heb je vroegtijdig zicht op het hoe het gaat en hoe je beiden de volgende reisplannen kan invullen.”
‘Werkgeluk gaat verder dan het salaris verhogen’
“Zie het als een huwelijk: als je aan de voorkant een goede relatie bouwt en onderhoudt, dan voorkom je een scheiding en kom je niet in de situatie dat je nog moet redden wat er te redden valt. Zo proberen wij ook werkgevers te bereiken tijdens onze cursussen en gesprekken om ze bewust te maken dat uitval door een conflict of door ziekte voorkomen kan worden.”
Motivatie, betrokkenheid, balans en werkgeluk zijn belangrijke factoren als het gaat om positieve gezondheid en duurzame inzetbaarheid bij medewerkers. Ook in economisch zware tijden zijn deze factoren van belang om aandacht te blijven geven. “Wanneer er minder mensen op de arbeidsmarkt beschikbaar zijn, is het een nóg grotere uitdaging om mensen op te leiden en op de juiste plekken te krijgen en te houden. Dit laatste krijg je niet alleen voor elkaar door het salaris wat op te krikken. Want de voldoening duurt gemiddeld maar een maand of twee. Onderzoek waar je medewerkers hun werkgeluk uit halen en zorg voor een omgeving waar zij zich prettig voelen.”
Een goede arbodienst kan jou ondersteunen en adviseren als het gaat om preventie en duurzame inzetbaarheid. Bij BrinQer hebben we experts in huis en aan ons verbonden om je bij je HR vraagstukken te ondersteunen.