Van ontspannen op vakantie naar ontspannen blijven op het werk

19 aug 2021

Hoe kom je in een paar weken tijd echt tot rust? Loskomen van je werk- en privé verplichtingen is makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral in de eerste dagen van je vakantie zit je vaak nog met allerlei zaken in je hoofd. Meestal kunnen we na een week pas echt loslaten en de stress van ons afschudden. Eenmaal terug op het werk gaan we meestal té snel weer een té volgepland schema in. Zonde, want stress is echt niet gezond voor je lichaam en geest. Onze inzetbaarheidsadviseur Ivonne geeft je in deze blog 10 tips om tijdens én na je vakantie te kunnen ontstressen.

Tip 1: Ga goed voorbereid je vakantie in

“Stel je voicemail en een automatische afwezigheidsmail in. Informeer je directe collega ruim een week voordat je vertrekt, het liefst telefonisch. Zo voorkom je dat hij of zij met vragen zit tijdens je afwezigheid. Kun je hem of haar niet bereiken, stuur dan een e-mail en geef aan dat je nog een week bereikbaar bent, zodat jullie alles nog samen kunnen afstemmen. Zorg dat je tijdens je vakantie via al je contactkanalen afwezig bent. Gebruik – als het kan – aparte accounts voor je werk- en privé contacten, zoals WhatsApp zakelijk. Zo houd je je werk en privé optimaal gescheiden. Bovendien geeft het je de mogelijkheid je werkmodus écht uit te zetten. Ga dit niet allemaal last minute regelen, maar neem de tijd om deze voorbereidingen te treffen. Stel je alles uit tot het laatste moment, dan ga je met onnodige stress en zorgen weg. Dat wil je niet.”

Tip 2: Kies voor een dagritme

“Tijdens vakantie hebben we vaak de neiging om later naar bed te gaan en de klok rond te slapen. Toch is het beter om ook tijdens je vakantie voor structuur te kiezen. Probeer een dagritme aan te houden. Zet de wekker bijvoorbeeld een half uur later in plaats van niet. Als je na het afgaan van je wekker besluit om je nog drie keer om te draaien, kun je daar bovendien extra van genieten.”

Tip 3: Kies voor ontspannende activiteiten

“Als je in het dagelijks leven een stressvolle baan hebt, kan het lastig zijn om tijdens je vakantie écht te ontspannen. Dat lukt dus ook niet van de een op de andere dag. Kies daarom de eerste dagen voor activiteiten die je echt afleiden, zoals een mountainbikerit, een kanotour of een surfles. Wedden dat je aan het einde van de dag niet aan je werk hebt gedacht?”

Tip 4: Kies voor gezonde voeding

“Het is verleidelijk om tijdens je vakantie meer en ongezonder te drinken en te eten. Maar is je vakantie niet juist het perfecte moment om zowel je hoofd als je lijf te resetten? Als je veel stress ervaart, is het verstandig om suiker en ongezonde voeding te mijden. Drink voldoende water en kies ook tijdens je vakantie vaker voor gezonde maaltijden, dan zul je merken dat jij je aan het eind van je vakantie een stuk fitter voelt.”

Tip 5: Ga vaker offline

“Maak verbinding met de mensen om je heen en laat je niet afleiden door social media of je werk. Ga offline en zet jezelf echt even ‘uit’. Kies voor een digitale detox: leg je telefoon, tablet of laptop weg en zoek een andere manier van vertier; doe een buitenactiviteit of een gezelschapsspel. Op die manier kan je hoofd en lijf écht ontspannen.”

Tip 6: Reflecteer

“Sta stil en reflecteer. Juist in je vakantie kun je alles van een afstandje bekijken. Waar krijg je energie van? Welk cijfer geef je jouw werkgeluk? Is je werk-/privéleven in balans? En als er een disbalans is, komt dat dan door je werk of door je privésituatie? Hoe kun je ervoor zorgen dat dit weer in balans komt? Neem de tijd en ruimte om hierover na te denken. Schrijf het op, leg het weg en geniet weer van je vrije vakantiegevoel. Na je vakantie pak je het er weer bij en pak je het op.”

Tip 7: Geen verwachtingen

“Leg jezelf niet van alles op tijdens je vakantie. We willen vaak teveel in een vakantie doen en zien, en dat veroorzaakt juist stress. Je hebt juist vakantie om tot rust te komen. Omdenken in vakantie: wat moet, wat mag en wat hoef ik vooral niet?”

Tip 8: Rustig opstarten na vakantie

“Eenmaal terug op het werk heb je tijd en ruimte nodig om weer te ‘landen’. Toch werken we de eerste week na onze vakantie meestal twee keer zo hard om de achterstand in te halen. Vervolgens heb je het eerste weekend na je vakantie direct weer een uitgeput gevoel. Plan daarom op je eerste werkdagen geen afspraken in. Dit geeft je de tijd om te ‘acclimatiseren’ en om de belangrijkste zaken op te pakken.”

Tip 9: Ga in gesprek met je leidinggevende

“Pak je notities er weer bij en bespreek je werkgerelateerde issues met je leidinggevende. Wat zit je dwars en hoe kunnen jullie dit oplossen? Ga altijd in gesprek en blijf er niet mee zitten, ook al is het lastig om je kwetsbaar op te stellen. Uiteindelijk worden jij en je werkgever er allebei beter van als jouw werkgeluk terugkomt.”

Tip 10: Verdeel thuis de taken

“Speelt je privésituatie een grote rol in je disbalans? Ga dan in gesprek met je naasten om zo samen een oplossing te vinden. Verdeel taken en tijd, zodat niet alles op jouw bord terecht komt. Heb je meer vrije uren nodig om je privésituatie op te lossen? Vraag je werkgever dan of je die ruimte kunt krijgen. Kortom: pak je eigen regie en verantwoordelijkheid en zorg dat je met een gezonde dosis energie en geluk weer aan de slag kunt en blijft.”

 

person
Ivonne Biemolt
Inzetbaarheidsadviseur & Re-integratie specialist

“Pak je eigen regie en verantwoordelijkheid en zet jouw werkgeluk op de eerste plaats!”