chatsimple

Decathlon vertelt: ‘BrinQer maakt mij alert’

Decathlon, de grootste sportwinkel van Nederland, maakt sinds 2018 gebruik van de diensten van BrinQer. “Van verzuimbegeleiding tot ziekmeldtools, van dossieropbouw tot interventies”, vertelt Noëlle Brouwer, HR-adviseur bij Decathlon. “Ik ben heel blij met deze club. We hebben onze eigen casemanager en ik kan altijd met mijn vragen bij haar terecht.”

21 vestigingen, 21 verzuimleaders

“Momenteel hebben we 21 winkels in Nederland, allemaal gedecentraliseerd. De lokale leidinggevenden pakken dus zelf de HR op. Het is daarom erg belangrijk dat zij weten hoe ze met verzuim om moeten gaan. Samen met BrinQer hebben we een workshop georganiseerd voor alle lokale verzuimleaders. Hoe ga je met een bepaalde casus om? Hoe ga je het gesprek aan? Soms organiseren we ook 1 op 1 gesprekken. Het is voor de lokale verzuimleaders fijn om met een expert van BrinQer te kunnen sparren over bepaalde casussen.”

We doen het samen

“Ik heb zeker een paar keer per week telefonisch contact met Caroline, onze casemanager vanuit BrinQer. Dit contact is direct en informeel; ik geef aan waar mijn behoeftes liggen en vervolgens kijken we samen hoe we dat kunnen invullen. Hoe voer je gesprekken met mensen die regelmatig verzuimen? Wat zijn de persoonlijkheden van deze mensen (DISC)? Of ik bel haar wanneer onze bedrijfsarts een consult heeft gehad en we advies nodig hebben over de terugkoppeling naar de medewerker. Soms gaat ons telefoontje over 1 dossier, soms (zoals vanmorgen) over 12 dossiers.”

                                     ‘BrinQer springt er echt uit qua pro-activiteit’

Pro-actieve club

“Wat mij vooral opvalt bij BrinQer is de pro-activiteit. Ze kijken verder dan alleen het ‘aftikken’ van de Wet Verbetering Poortwachter. Hier waren we ook echt naar op zoek. BrinQer kijkt hoe de huidige processen lopen, wat beter kan en welke tools daaraan kunnen bijdragen. Ik merk dat BrinQer mij alert maakt, ze hebben een signalerende rol. Ik denk door hen meer na over wat ik kan verbeteren binnen Decathlon en wat ik anders in kan richten. Bovendien werken ze multidisciplinair samen; Caroline heeft regelmatig de bedrijfsarts, werknemer en/of andere betrokken specialist al gesproken als ik haar spreek. Dat vind ik elke keer weer een aangename verrassing. Ze weet wat er speelt en wat de status is.”

Gepaste interventie

“In onze branche zien we veel frequent verzuim. Het komt nog wel eens voor dat mensen verzuimen omdat ze ongemotiveerd zijn en niet lekker in hun vel zitten. Ze melden zich ziek, terwijl we weten dat ze niet ziek zijn. Hoe ga je daarmee om? We zetten in zo’n geval samen een gepaste interventie in. Kortom; BrinQer vindt voor elke situatie een passende oplossing. Dat geeft mij echt een gerust gevoel.”