Gelre Ziekenhuizen vertelt: ‘De klik met BrinQer was direct goed’
Gelre Energiek: programma voor meer werkplezier en vitaliteit bij medewerkers Gelre Ziekenhuizen
Bewustzijnswandeling in de natuur, stoelmassages en complimentenkaarten voor collega’s. Zomaar een paar activiteiten die op het programma staan van Gelre Energiek. Maar ook workshops als ‘Hoe geef jij je grenzen aan?’, ‘Uit-je-altijd-aan-modus’ en ‘Beter slapen, meer energie’ staan op de kalender. BrinQer ontwikkelde samen met Gelre Ziekenhuizen ‘Gelre Energiek’ om de inzetbaarheid van de 3400 medewerkers te bevorderen.
Vanuit Gelre Ziekenhuizen werken Margriet van Vessem en Gertie Paalman, beiden Adviseur Arbeid en Gezondheid, aan dit project. Samen met Wilma Wouters van BrinQer hebben zij wekelijks overleg om continue te anticiperen op de vraag en behoeften van de medewerkers van Gelre. Margriet vertelt: “Naar aanleiding van een behoefteonderzoek konden we maatwerkprogramma’s ontwikkelen die aansluiten op de wensen van onze medewerkers.”
Betrouwbaar verhaal
De samenwerking met BrinQer gaat al een aantal jaren terug. “Toen onze vorige bedrijfsarts ontslag nam, kwam het besef dat je als organisatie best kwetsbaar bent met één bedrijfsarts in dienst”, vertelt Gertie. “Eind 2017 gingen we dus op zoek naar een externe arbodienst. Tijdens pitches van verschillende arbodiensten sprong BrinQer eruit. Hun visie omtrent duurzame inzetbaarheid sloot het meest aan op de visie en langetermijnstrategie van Gelre Ziekenhuizen. Bovendien hadden ze een helder en betrouwbaar verhaal. De klik was direct goed.”
Gelre Energiek
“Gelre Energiek is een portal waar medewerkers alles kunnen vinden om te werken aan hun: 1) gezondheid en vitaliteit, 2) werkplezier, 3) persoonlijke ontwikkeling en 4) werk-privé balans. Begin 2021 ging het portal live. Inmiddels weten onze medewerkers de weg steeds beter te vinden en maken zij gebruik van het gevarieerde aanbod. We hebben programma’s en coachingtrajecten die gericht zijn op de individuele medewerker, maar ook op teams.”
Roadshows
Door middel van ‘roadshows’ hebben Margriet, Gertie en Wilma het afgelopen jaar de afdelingen geïnformeerd over wat Gelre Energiek voor hen zou kunnen betekenen. “Daarnaast hebben we onze activiteitenkalender intern gecommuniceerd via het intranet, posters, flyers en op displays in het restaurant. Zo worden veel medewerkers bereikt.”
Kosteloos
Op de portal van Gelre Energiek kunnen medewerkers zich aanmelden voor de verschillende activiteiten. “Ons uitgangspunt daarbij is dat het de medewerker geen geld kost, alleen tijd. De stoelmassages zijn bijvoorbeeld altijd direct volgepland. Het aanbod is gevarieerd en wordt regelmatig aangepast, op basis van feedback van de deelnemers.”
Eyeopeners
Margriet: “De samenwerking met BrinQer legt dingen bloot in onze organisatie die wij zelf niet zien. Wilma maakt zichtbaar wat anders kan en waar kansen liggen. Dat werkt echt als een eyeopener voor ons.” Gertie vult aan: ”Wilma is een geweldig en gedreven mens met veel kennis en ervaring. Elke week ga ik weer met veel plezier ons overleg in. Het is fantastisch om met z’n drieën een passend aanbod te realiseren voor onze medewerkers. Zo hebben we bij de afdeling Geriatrie vitaliteitslunches georganiseerd, bij de operatiekamers voor speciale voeding gezorgd om ’s nachts energieker te blijven, maar ook trainingen Positiviteit en Stressreductie binnen allerlei teams.”
Wekelijks overleg
“Elke week hebben we een online Teams-overleg met z’n drieën. Wilma heeft veel ideeën, daarnaast komen er ook ideeën vanuit de medewerkers en onze klankbordgroep. We willen onze medewerkers laten beseffen dat zij zelf de mogelijkheid hebben om hun inzetbaarheid te beïnvloeden. Onze taken zijn goed op elkaar afgestemd. BrinQer heeft de online portal ontwikkeld. “Wilma zorgt dat de portal goed is ingericht en prettig werkt. Daarnaast legt ze het contact met aanbieders voor workshops en coaching. ”
Focus op 4 thema’s
Gelre Energiek maakt onderdeel uit van een bredere arbodienstverlening, gericht op vier thema’s: 1) Het verbeteren van de re-integratieprocessen, 2) Het beheer van de portal van Gelre Energiek, 3) Trainingen voor leidinggevenden, en 4) Het bevorderen van de inzetbaarheid per afdeling. Behalve Wilma zijn er zijn twee bedrijfsartsen én de casemanagers Caroline van Loon en Marloes van Wijngaarden werkzaam. Vanuit Gelre Ziekenhuizen werken we dus continue aan de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers.”