chatsimple

Schildersbedrijf Cornelissen: “Ik hoef nergens aan te denken, BrinQer regelt werkelijk alles”

Schildersbedrijf Cornelissen is al meer dan honderd jaar een begrip in Apeldoorn. “Rond 1890 schilderde ons bedrijf al voor het Koningshuis in Apeldoorn”, vertelt huidige eigenaar Martijn Cornelissen. Dit familiebedrijf maakt sinds 2006 gebruik van de diensten van BrinQer.

Geschiedenis

Martijn vertelt: “Mijn vader heeft het bedrijf van zijn overbuurman aan de Torenstraat overgenomen, daarna is het altijd in de familie gebleven. Ik heb zelf ook nog voor het Koningshuis geschilderd; het Jachtslot, het Paleis, de kamers. Tegenwoordig werken we niet meer op het terrein van Paleis Het Loo. We zijn nu vooral werkzaam als onderhouds- en restauratieschilder van woonhuizen en bedrijfspanden. Zo zijn we onder andere al vele jaren actief bij de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN).”

 

“Twee schilders werken al meer dan 40 jaar voor ons bedrijf”


Versleten knieën en ruggen

Martijn heeft halverwege de jaren ’90 het bedrijf van zijn vader overgenomen. “Schilder zijn is een actief beroep. Zo’n 30 jaar geleden vergde het schilderen nog veel van je lichaam. Versleten knieën en ruggen, het hoorde er allemaal bij. Daardoor raakte een schilder soms arbeidsongeschikt. Als werkgever moet je dan veel regelen.”

Ontzorgen 2.0

Je komt in een doolhof van regels terecht. Daarnaast heb je de verplichting om de betreffende werknemer twee jaar loon door te betalen. Tussendoor moet je aantonen dat je je best doet om hem weer terug te laten komen in zijn baan. Als dat niet kan, moet hij gekeurd worden. Een proces van aanvragen bij het UWV en keuringen bij arbo-artsen. BrinQer regelde het allemaal voor mij. En tot op de dag van vandaag nog steeds. Ik word werkelijk in alles ontzorgt. Ik wil me er ook niet in verdiepen, want ik wil me kunnen focussen op het schilderen.”

 “Ik ben nooit meer weggegaan bij BrinQer”

Weinig overleg nodig

“Ik maakte kennis met BrinQer tijdens een netwerkavond (curlen) op de ijsbaan op het Raadhuisplein. Dat is zeker zo’n 16 jaar terug. We zijn toen een samenwerking aangegaan en ik ben nooit meer weggegaan. Het bevalt me uitstekend! BrinQer kent mij goed en ook ons personeel dat ziek is, of ziek is geweest. Daardoor hebben we weinig overleg nodig. Marinda, onze casemanager, belt me alleen af en toe met de vraag: ‘Heb je hier al aan gedacht? Wil je dat wij dat voor je doen?’ Heerlijk vind ik dat!”

Fijne oplossingen

“In al die jaren hebben we al heel wat ziekmeldingen goed kunnen oplossen. Zo werd een van mijn werknemers een paar jaar geleden ziek. Hij was bang dat hij afgekeurd zou worden. In goed overleg kon hij in het arbeidsproces blijven en is hij 1 dag minder gaan werken. Uiteraard zijn er de afgelopen jaren ook schilders vertrokken vanwege lichamelijke klachten, maar altijd met de juiste begeleiding vanuit BrinQer. Zowel voor hen als voor mij. Het is fijn dat ik mij daar nooit zorgen over hoef te maken.”

“Ik hoef mij daar nooit zorgen over te maken”

Ontwikkelingen

Naast dat Martijn zelf ook nog 4 dagen per week schildert, focust hij zich vooral op de ontwikkelingen op schildersgebied. “Ik wil dat mijn jongens gezond en fit blijven. Onze schilders zaten vroeger hele dagen op hun knieën, tilden zware dingen, gingen ladders op en af. Tegenwoordig is dat gelukkig anders. Er zijn steeds meer ontwikkelingen op schildersgebied om minder snel lichamelijke klachten te krijgen. Zo werken we nu met een steiger of hoogwerker in plaats van een ladder.”

Vaste kern

Toen de regering besloot om van schilderen een vrij beroep te maken zijn in de loop der jaren meerdere werknemers van Cornelissen voor zichzelf begonnen. “Ondanks dat bestaat ons huidige team nu uit een vaste kern. Twee van hen werken al meer dan 40 jaar voor ons bedrijf. Daar zijn we trots op. Overigens kunnen we nog wel een paar goede schilders (ervaren of in opleiding) gebruiken”, lacht de Apeldoorner. “Dus mochten jullie nog iemand kennen?!”