Van Boxtel vertelt: ‘De mensen van BrinQer zijn oprecht geïnteresseerd’
“Van Boxtel hoorwinkels is een sociale werkgever”, vertelt HR manager Heleen Mans. “We zijn betrokken bij onze medewerkers en willen goed voor hen zorgen. Maar soms zijn we persoonlijk zó betrokken, dat het fijn is om een sparringspartner te hebben die iets meer op afstand staat. En daarnaast veel kennis van wet- en regelgeving rondom arbeidsongeschiktheid heeft. Met Indra en Marinda, onze casemanagers van BrinQer, kunnen we een situatie of dossier vanuit meerdere kanten bekijken.”
Moet therapie bijvoorbeeld tijdens werktijd plaatsvinden? Of kun je je werknemer ook vragen om dat in zijn/haar eigen tijd te doen? Kunnen we aangepast werk bieden en waar moeten we dan op letten? “Indra en Marinda houden ons een spiegel voor. Dat helpt ons in het gesprek met onze medewerkers. We hebben 170 mensen in dienst, verspreid over 60 locaties in Nederland, dus we hebben hier nog weleens mee te maken.”
Eigen regie
Van Boxtel heeft maandelijks overleg met Indra en Marinda. “We werken met een eigen regie model, wat inhoudt dat we zelf onze zieke medewerkers begeleiden. Het grote voordeel hiervan is dat we zelf de dossiers beheren zodat we betrokken blijven bij onze mensen en dat Indra en Marinda ons bij complexe dossiers bijstaan door vragen te stellen en input te leveren waar wij zelf nog niet aan hadden gedacht.”
Kort verzuim
De afgelopen periode was het kort verzuim binnen Van Boxtel aanmerkelijk hoger. “Medewerkers met verkoudheidsklachten moesten (en wilden) zich sneller ziek melden. Onze klanten zijn veelal ouderen en kunnen daardoor kwetsbaar zijn. We hebben daarom de coronamaatregelen consequent toegepast. Maar hierdoor bleven medewerkers vaker dan gemiddeld thuis.”
Lang verzuim
“We handelen zoveel mogelijk preventief. Wanneer een medewerker struggelt met zijn/haar mentale gezondheid, bieden we proactief begeleiding aan. Bij fysieke klachten doen we onderzoek en stellen we vragen als: ‘Heb je een idee waar je klachten door ontstaan? Ligt het aan je werkplek? Kunnen wij iets doen om uitval te voorkomen?’ Indien nodig passen we de werkplek dan aan.”
Arbeidsdeskundig onderzoek
“We werken met een vaste arbeidsdeskundige vanuit BrinQer. Het voordeel hiervan is dat zij onze organisatie goed kent. Onze filialenstructuur en de manier waarop onze winkels werken is heel specifiek. Goede kennis van de organisatie helpt bij het beoordelen of een medewerker zijn/haar functie kan blijven uitvoeren. Soms kan dat binnen de organisatie, soms via een spoor 2 traject.”
Optimaal samenwerken
“Goed samenwerken is enorm belangrijk. Onlangs hadden we een medewerker die heel graag wilde werken, maar dit lichamelijk niet meer kon. Hij was 40 jaar in dienst en zat tegen zijn pensioen aan. Door de nauwe samenwerking tussen onze HR, de casemanagers van BrinQer, de arbeidsdeskundige en de spoor 2 begeleider hebben we deze medewerker tijdens zijn ziekteperiode kunnen begeleiden tot aan de WIA-aanvraag. De medewerker heeft met een fijn en gerust gevoel het werk kunnen achterlaten. Een mooi voorbeeld van goed teamwerk.”
Oprechte interesse
“Het voordeel van BrinQer is dat ze een landelijk netwerk aan bedrijfsartsen tot hun beschikking hebben en tegelijkertijd geen grote logge arbodienstverlener zijn. Het contact blijft persoonlijk en je hebt een vast aanspreekpunt. Dat vind ik vooral bij de langlopende dossiers erg prettig. De mensen van BrinQer zijn oprecht geïnteresseerd in ons en onze medewerkers.”